Så slipper du gå på grund: ”Anpassa farten och håll koll på var du är”
Att gå på grund kan vara farligt, bli dyrt och plötsligt förstöra en hel båtsommar. Men risken för grundstötning minskas avsevärt med uppsikt och noggrann navigation.
”När vi får för mycket att tänka på som båtförare – att navigera och hålla avstånd till andra båtar samtidigt som vi vill komma fram snabbt – då ökar riskerna”, säger Gustav Löwing, produktutvecklare på Alandia.
Varje år går tusentals fritidsbåtar på grund längs Sveriges kuster och i sjöarna. Något hundratal av grundstötningarna kräver sjöräddning, men betydligt fler leder till både ett abrupt slut på en härlig båtupplevelse och dyra reparationer. Det finns många slutsatser att dra av var, när och hur grundstötningarna inträffar så att du kan undvika dem.
– Tittar vi på de grundligt utredda grundstötningarna med stora kommersiella fartyg är det ofta en bristande överblick och medvetenhet om situationen, situation awareness, som leder till grundstötningar, säger Gustav Löwing.
Anledningarna ovan gäller också för fritids-skeppare. Många överskattar dagens tekniska hjälpmedel, som i praktiken kan visa väldigt osäker information om hur djupt det egentligen är framför båten. Informationen från sjömätningarna kan vara över hundra år gammal och bygger på mätningar med lod, en slags stickprov som kan missa grund mellan mätpunkterna.
– Moderna navigationshjälpmedel har skärmar som visar en jämn färgmarkering och tydligt utmärkta grund. När du zoomar in är det lätt att vaggas in i en falsk säkerhet och kanske köra för fort i vatten där du egentligen borde ta dig fram med ordentlig uppsikt ner i vattnet.
Håll koll på farlederna
De större farlederna i Sverige, sjövägarna som markeras med prickar eller andra sjömärken, är uppmätta med moderna metoder. Men utanför de markerade farlederna kan mätningarna vara gamla och bristfälliga.
– Underlaget för sjökort, oavsett om det är en plotter eller ett papperssjökort, skiljer sig mycket. Utanför farlederna måste man egentligen veta hur mätningarna har gått till för att kunna anpassa sig till djupinformationen. Ta gärna en stund och titta efter i dina sjökort om du kan hitta informationen om hur och när djupet har mätts.
Krav på den som kör båt
En grundstötning kan innebära att de som färdas med båten skadar sig och att båten släpper ut bränsle som förorenar vattnet. På djupt vatten kan det räcka med att hålla uppsikt över andra båtar för att vara säker. Men när djupet varierar och det finns ytnära grund – som det nästan alltid gör i våra skärgårdar – är det viktigt att hela tiden hålla koll på var du är och att anpassa farten.
– Det är viktigt att komma ihåg att ”säker fart” också innebär en anpassning till skepparens och besättningens erfarenhet, vädret som råder, båten och övrig trafik.
Som utbildad sjökapten har Gustav Löwing arbetat som befäl på allt från expeditionskryssningar i Arktis till Waxholmsbolagets skärgårdsbåtar. Han har navigerat över de flesta världens hav på olika typer av båtar och i olika roller.
Två kategorier skeppare
Inom skärgårdstrafiken brukar det skämtsamt sägas att det finns två kategorier skeppare, berättar Gustav. De som har eller de som ska gå på grund. Gustav själv har hittills kommit undan med att skrapa i kölen på Baggensfjärden i Stockholms skärgård, och hoppas därmed räknas till ”skeppare som gått på grund”.
– Vi tränade kappsegling och jag var instruktör för en grupp elever. Jag stod i luckan och hade uppsikt akterut över besättningen, men var förstås ansvarig. Det blev en påminnelse för alla i båten att lyfta blicken och hålla uppmärksamhet även på vatten som man tycker sig känna väl.
Kända vatten en risk
Kanske är det motsägelsefullt, men faktum är att många grundstötningar sker i kända vatten, nära hemmahamnen. Där är vi ofta mindre uppmärksamma och noggranna i navigeringen. Och när det kommer till båtägarens erfarenhet visar statistiken att båtägare med nya båtar har en lite högre sannolikhet att råka ut för skador. Men även en erfaren skeppare kan råka ut för grundstötning.
– En erfaren skeppare kan slappna av för att det inte har inträffat något på länge och därför tappa lite i uppmärksamhet – den inställningen kan leda till misstag och olyckor.
Vanliga skador vid grundstötning
Skadorna som inträffar på båt och utrustning vid grundstötning varierar, men det vanligaste för motorbåtar är att de nedre delarna av framdrivningen, propeller och drev, går sönder. Och även en liten skada på propellern kan skapa vibrationer som i sin tur slår sönder maskinen inifrån. Vid en större smäll kan akterspegeln få sig en knäck och skrovet kan börja läcka även om det inte har slagit i själva grundet.
– Segelbåtar slår i regel i kölen och då är det vanligt att skrovet bakom kölen skadas kraftigt. Balkar och motorbädd kan slås loss eftersom kraften från båtens vikt, som har kvar rörelsen framåt, sprids som en våg i hela båten. Sprickor kan uppstå även ganska långt från den punkt där båten slår i grundet.
Om du går på grund, är det viktigt att gå igenom båten för att säkerställa att inte fler skador uppstår. Ibland krävs omedelbara åtgärder och i vissa fall kan båten användas resten av sommaren för att repareras först till upptagningen under hösten.
Om du ofta vistas på sjön och vill lära dig mer om att navigera med sjökort, köra båt eller segla, finns det gott om utbildningar. Exempelvis utbildningarna för förarintyg eller kustskepparintyg. Vissa sträcker sig över längre tid och andra kan omfatta en intensiv utbildningshelg.