Hoppa till huvudinnehåll
yucar-fotografik-cfR-V1QuEKw-unsplash

Hur anmäler jag en båtskada?

Börja alltid med att göra en skriftlig anmälan om du råkat ut för en skada på din båt eller vattenskoter.

Yrkessjöfart hänvisar vi till Skadeservice för marinförsäkring

Skadeservice med jour

Vår skadeservice är öppen vardagar kl. 8.30 – 16.30. Utanför öppettiden kan du nå vår skadeberedskap dygnet runt genom att ringa till: 08-6300245.

Vänligen använd detta telefonnummer i situationer som kräver omedelbara åtgärder och som inte kan vänta tills skadeservicen har öppet igen.

Alandia Båtassistans 24/7

Behöver du bogsering, starthjälp eller transport av reservdelar? Med Alandia Båtassistans får du hjälp dygnet runt, året om.

Alandia Båtassistans 24/7: 010 583 58 00

Vid nödläge ring alltid 112.

När en skada inträffar

1

Gör en skriftlig skadeanmälan

Som privatkund ska du göra en skriftlig skadeanmälan via Mina sidor. Om du är en företagskund, ska du fylla i skadeformuläret som du hittar här ovan.

2

Skadehantering

Skadeservicen tar emot din anmälan och reglerar skadan. Vid behov ber vi om tillägsuppgifter om skadan. Kompletteringsbegäran kommer till Mina sidor.

3

Ersättningsbeslut

Om båten ska repareras kan du föra den till en reparatör. I de flesta fallen kan reparatören skicka bilder och en kostnadskalkyl till oss. Då vi har all information om skadan och kostnaderna, tar vi ersättningsbeslutet.

Gör en komplett skadeanmälan

För en komplett skadeanmälan behöver du följande uppgifter:

  • Kunduppgifter (granska)
  • Bankkonto (granska)
  • Skadeinformation (datum, tid, plats)
  • Försäkringsnummer
  • Beskrivning av händelseförloppet
  • Beskrivning av skadan

I de flesta fall kan reparatören skicka uppskattade reparationskostnader (kostnadskalkyl) samt bilder direkt till oss. Ifall du redan har vidtalat en reparatör och har denna information, kan du lägga in den i skadeanmälan.

Saknar du BankID?

Fyll i dina kontaktuppgifter nedan, så återkommer vi till dig med instruktioner för skadeanmälan via e-post. 
  • Genom att klicka på Skicka godkänner du vår personuppgiftspolicy.

Vid akut skada

  1. Vid nödläge/osäkert läge ring alltid 112.
  2. Är du medlem i Sjöräddningssällskapet hjälper de dig också i en icke kritisk situation.

Har du råkat ut för stöld, skadegörelse eller inbrott? 

  1. Gör först en polisanmälan.
  2. Anmäl därefter skadan till Alandia och meddela diarienummer/bifoga polisanmälan.
  3. När vi tagit emot din skadeanmälan kontaktar vi dig för vidare instruktioner.

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

En skada skall så fort som möjligt anmälas till Alandia. En skriftlig skadeanmälan lämnas in via mina sidor. I villkorets punkt 13 finns mera information om hur du går till väga.

Båtägaren bär ansvar att båten tas hand om. Som försäkringstagare är du skyldig att iaktta räddningsplikten genom att på alla sätt försöka undvika eller hindra en hotande fara som kan leda till att en skada uppstår. Om det inte lyckas skall du efter bästa förmåga försöka begränsa skadans omfattning. Alandia hjälper till med kostnader för röjning av olycksplats och borttagning av vrak om du enligt lag är skyldig till det.

Du som försäkringstagare eller ersättningssökande har till ditt förfogande olika medel att få ett beslut från oss ändrat. Här hittar du anvisningar för sökande av ändring.