När en skada inträffar
Gör en skriftlig skadeanmälan
Som privatkund ska du göra en skriftlig skadeanmälan via Mina sidor. Om du är en företagskund, ska du fylla i skadeformuläret som du hittar här ovan.
Skadehantering
Alandias skadeservice bedömer om skadan är ersättningsbar enligt villkoren och vilken ersättning som kan bli aktuell efter eventuella avdrag. Vid behov ber vi om tilläggsuppgifter angående skadan. Behövs tilläggsuppgifter så skickar vi kompletteringsbegäran per e-post. Ersättningsbeslutet fattas när vi har fått all information om både skadan och kostnaderna.
Ersättningsbeslut
Om vi ersätter skadan, betalas ersättningen ut enligt beslutet. Som kund beställer du själv reparationen.
VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR
En skada skall så fort som möjligt anmälas till Alandia. En skriftlig skadeanmälan lämnas in via mina sidor. I villkorets punkt 13 finns mera information om hur du går till väga.
Båtägaren bär ansvar att båten tas hand om. Som försäkringstagare är du skyldig att iaktta räddningsplikten genom att på alla sätt försöka undvika eller hindra en hotande fara som kan leda till att en skada uppstår. Om det inte lyckas skall du efter bästa förmåga försöka begränsa skadans omfattning. Alandia hjälper till med kostnader för röjning av olycksplats och borttagning av vrak om du enligt lag är skyldig till det.
Du som försäkringstagare eller ersättningssökande har till ditt förfogande olika medel att få ett beslut från oss ändrat. Här hittar du anvisningar för sökande av ändring.