Appar, plottrar och sjökort av papper: vad ska du välja?
Ska man välja en plotter, app eller sjökort på papper för att hitta rätt på sjön? Måste man ha alla alternativ? Här är en guide till olika navigationshjälpmedel och vad som är viktigt att tänka på.
Vilket navigationshjälpmedel som passar bäst i en viss situation beror på flera faktorer. Ska du leta dig fram i en grynnig skärgård eller ta dig över ett stort öppet vatten? Hur fort planerar ni att köra eller segla och hur väl känner ni området sedan tidigare? Ska ni lägga till i en naturhamn eller hitta till en gästhamn på snabbaste sätt?
I dag finns sjökortsunderlag på skärm eller på papper:
- Plotter: Ett elektroniskt navigationshjälpmedel som är särskilt utformat för att presentera sjökort och för vissa plottrar även information från ekolod, AIS och radar. Plottrar kan vara väderskyddade eller konstruerade för att monteras inne i båten. Sjökortsunderlaget köps oftast separat och kan laddas ner eller lagras på minneskort.
- App i mobil eller surfplatta: Det finns många olika navigationsappar med olika funktioner och sjökortsunderlag.
- Bärbar dator: Ett navigationsprogram för datorn kombineras med sjökortsunderlag.
- Sjökort på papper. Sjöfartsverket publicerar regelbundet uppdaterade sjökort på papper som enskilda blad eller samlade i pärmar. Även företaget Hydrograpica publicerar sjökort med egen data över mindre områden.
I den här artikeln kallar vi kartinformation över hav och sjöar för sjökort oavsett om den visas på skärm eller på papper. Men informationen för ett visst område kan skilja sig mycket mellan olika sjökort eftersom datan kan vara inhämtad vid olika tidpunkter eller med olika metoder.. På djupt vatten är det inte så viktigt att veta hur djup det är för den som navigerar en fritidsbåt. Men i grundare vatten kan det vara helt avgörande för vägvalet eller för möjligheterna att färdas säkert utan risk att gå på grund.
För att minska risken att hamna i en situation utan sjökort bör man ha minst två olika sjökort för området man färdas i varav det ena ska vara ett uppdaterat papperssjökort. Elektroniska sjökort är beroende av strömförsörjning och kan därför sluta fungera om det inte går att förse utrustningen med ström.
Sjöfartsverket är en myndighet med uppdrag att tillhandahålla säkra sjökort för handelssjöfarten. Därför är farlederna in till kommersiella hamnar, och vissa farleder som innebär genvägar för sjöfarten, mycket noggrant kartlagda med sjömätning. Grundare vatten är däremot sällan sjömätta med moderna metoder. Endast fyra procent av Sveriges grunda vatten är sjömätta enligt internationell standard, medan de flesta vatten för länge sedan är mätta punktvis med handlod – som är ett osäkert mätinstrument för stora områden.
Just nu pågår ett projekt för att anpassa Sjöfartsverkets sjökort till internationell standard. Det har lett till att sjökortens information över vissa områden har ändrats betydligt de senaste åren för vissa områden.
Företaget Hydrographica är specialiserade på att kartlägga grunda vatten för fritidsbåtar och ger regelbundet ut nya sjökort för delar av svenska kusten och Vänern. Svenska Kryssarklubben och enskilda båtklubbar sjömäter och ger ut sjökort för ett urval naturhamnar och fritidsbåtshamnar.
Det som avgör vilket eller vilka sjökort som är lämpligast för fritidsbåt, beror alltså på var man ska färdas. Här följer en fördjupande förklaring om de olika sjökortsunderlagen:
Plotter: De flesta sjökortsleverantörer för plottrar använder Sjöfartsverkets djupdata som underlag för svenska vatten. Men för vissa områden kan data från andra sjökortsproducenter som Hydrographica användas som underlag. Plottrarna kan vara mer eller mindre avancerade med exempelvis varningsfunktioner om man kommer nära fartyg med AIS-transponder eller förflyttar sig utanför en viss bestämd radie när man är ankrad. Larm från AIS-transponder kan också visas på vissa plottrar och funktioner för exempelvis automatisk styrning, autopilot, kan användas i kombination med sjökortet.
Sjökortet på en plotter visar så kallad vektorgrafik där informationen blir mer detaljerad när skalan blir mindre, det vill säga att detaljerna framträder mer när man zoomar in. Därför är det viktigt att presentera sjökortet i en skala som visar alla grunda områden där man planerar att färdas.
En eller flera GPS:er kan kopplas till en plotter för att bestämma båtens position och räkna fram hastighet och kurs. Som för andra elektroniska sjökort skiljer sig noggrannheten mellan faktisk position och visad position beroende på enhet och båtens fart (i högre farter hinner visad position inte uppdateras med faktisk position).
Som för andra sjökort är det viktigt att veta när sjökortsdatan är uppdaterad.
Vilken typ av sjökort som man använder är upp till var och en. Här följer en fördjupande genomgång av olika faktorer för de olika typerna:
App i mobil eller surfplatta: Flera navigationsappar har Sjöfartsverkets data som underlag, men även andra sjökortsleverantörer som Hydrographicas finns för vissa appar. Funktionerna varierar mycket mellan olika appar. Mobilens eller surfplattans inbyggda GPS används och i de flesta appar kan radar och egen AIS inte kopplas in (till skillnad från många plottrar). Som för andra elektroniska sjökort skiljer sig noggrannheten mellan faktisk position och visad position beroende på enhet och båtens fart (i högre farter hinner visad position inte uppdateras med faktisk position).
Innehållet på skärmar på mobiler och surfplattor kan vara svårt att se i starkt solsken och att styra funktionerna kan vara svårt med vatten på skärmen. Mobiler och surfplattor kan också vara känsliga för låga temperaturer. För att säkra strömförsörjningen är det viktigt att kunna koppla in laddning från powerbank eller andra batterier ombord.
Som för andra sjökort är det viktigt att sjökortens data är uppdaterad.
Sjökort på papper. Ett sjökort på papper är förstås oberoende av strömförsörjning vilket kan vara en fördel. De flesta sjökort på papper visas också över en större yta än skärmar i fritidsbåtar vilket har flera fördelar för att få en översikt och se detaljer.
Papperssjökort ska vara märkta med datumet då de tillverkades och måste uppdateras manuellt för att vara aktuella. Det är viktigt att köpa nya sjökort när ny utgåva ges ut.
Sjöfartsverket publicerar regelbundet uppdateringar av sjökortsinformation. Uppdateringarna kallas Underrättelser för sjöfarande, Ufs, och kan också innehålla tillfälliga varningar och förändringar för fritidsbåtar och sjöfart. Läs mer om Ufs här.
Alla som upptäcker avvikelser mellan Sjöfartsverkets sjökort och verkligheten, exempelvis ett grund som inte finns med på ett Båtsportkort, kan själv rapportera det via ett webbformulär.
Sammanfattningsvis måste valet av sjökort anpassas efter behovet och för säkerhets skull bör man se till att det finns minst två uppsättningar sjökort ombord varav den ena ska vara pappers-sjökort.