Sjövett

Tre knopar som räcker en hel sommar

Det finns tre knopar som klarar de flesta situationer när du ska lägga till med båt. De går snabbt att slå och går att lösa upp även efter hård belastning: pålstek, dubbelt halvslag och knapstek.

Det finns en knop för varje tillfälle, men vissa knopar är mer användbara än andra.

­­– Det finns tre bra knopar som jag brukar klara mig med under de flesta somrar, säger Anna Nikkanen som arbetar med kommunikation på Alandia försäkringar. Anna har vuxit upp med ett aktivt båtliv året om och kappseglar på fritiden. Sedan förra sommaren är det familjens Fairline Targa 38 som är basen för båtlivet i Stockholms och Ålands skärgårdar.

– Med pålstek får man en fast ögla som håller formen även vid hård belastning. Man kan förbereda öglan och sedan lägga den runt en pållare eller knape när man lägger till och det är lite bråttom, säger Anna Nikkanen.

Händer som knyter pålstek

Pålstek

Pålstekens ögla håller för höga belastningar, men går ändå att lösa upp relativt enkelt. Ett sätt att lösa upp en hårt åtdragen pålstek är att ta tag i öglan längst ut på knopen och dra/böja den över linan så blir knopen lätt att lösa upp närmast den lösa änden.

–  Dubbelt halvslag är nog den vanligaste knopen i båtvardagen, säger Anna Nikkanen.

Dubbelt halvslag knuten kring påle

Dubbelt halvslag

– Jag använder den till allt från att fästa fendrarna att göra fast runt en pållare eller kraftig ring i en hamn eller runt ett träd i en naturhamn. Med fast belastning är dubbelt halvslag optimal, men om belastningen varierar mycket kan den i värsta fall gå upp om linan inte har tillräckligt med friktion för att behålla sin form.

Knap är ett kärt barn med många namn och pollare eller krysshult är också vanliga namn för den T-formade fästanordningen som finns i en mängd olika varianter på båtar och bryggor. Gemensamt är att en ganska enkel knop räcker för att säkert göra fast i en knap.

Knapstek

– Det är lätt gjort att vara överambitiös och krångla till det när man ska fästa i en knap, säger Anna Nikkanen.

– Men det räcker med att lägga tampen så att draget i linan hamnar i motsatt riktning med linan som går åt andra hållet på knapen. Det gör att den dras åt under belastning, men att linan ändå är lätt att frigöra även under eller efter hård belastning.

Exakt vilken eller vilka knopar som kommer att behövas när man ska lägga till i en ny hamn är omöjligt att veta i förväg. Därför kan det vara bra att förbereda sig på att först lägga till tillfälligt så att båten är säkert på plats. Sedan kan förtöjningen anpassas så att den håller längre.

– Men förtöjning kan vara färskvara om förhållandena förändras, påminner Anna Nikkanen.

­­­– Om man lägger till när det blåser kraftigt från det ena hållet så kanske y-bommarna eller en boj som man använt sedan ger med sig när vinden ändrar kraft och riktning. Då kan förtöjningen behöva göras om helt. Man måste hålla koll på båten och gärna lägga lite extra tid för att testa om förtöjningen håller om det kommer höga svallvågor eller om vinden friskar i eller byter riktning.

En knop är ofta alldeles oundgänglig för att förtöja säkert, men det är bra att påminna sig om att en knop eller knut kan minska hållfastheten för en lina. Om en lina går av på grund av hård belastning är det ofta vid en knop eller knut som brottet sker.

I filmen nedan kan ni se hur man slår en pålstek, dubbelt halvslag och en knapstek.

utombordare-bla-1

Inombordare

utombordare-bla2

Utombordare

segelbat-bla

Segelbåt

vattenskoter-bla

Vattenskoter

Relaterade artiklar

Barn i båten

Barn i båten

Bästa barn, vill du bli en skicklig båtförare? Om svaret…
_MG_9243

Kallt vatten: ”De första 30 sekunderna kan vara avgörande”

Så här års kan du få skärgårdarna för dig själv…
SJOKORT_PLOTTER

Appar, plottrar och sjökort av papper: vad ska du välja?

Ska man välja en plotter, app eller sjökort på papper…