Undvik fallgroparna när du köper begagnad båt
Det kan vara lockande att köpa en begagnad båt. Utbudet är stort och priset ofta förmånligt. Många affärer blir också bra affärer. Men inte alla. Säljs båten av den som verkligen äger den? Är det en modell med bra andrahandsvärde? Hur dyr blir båten när alla kringkostnader är inräknade? Det finns mycket att tänka på när man köper en begagnad båt.
Köper du båten av en privatperson? Kontrollera att säljaren verkligen äger båten. Det låter enkelt men glöms ofta bort. Be att få se säljarens legitimation och dokument som kvitto eller godkänt KÖPEBREV över att säljaren en gång köpt båten.
Om du köper båten av en privatperson är det villkoren i köplagen som gäller. Om du köper av en båthandlare gäller i stället konsumentköplagen.
Räkna med alla kostnader
Stirra dig inte blind på köpesumman utan ta reda på alla kringkostnader.
- Vad kostar transporten till din hemmahamn?
- Är utrustningen som ingår i bra skick eller måste något bytas ut?
- Vad saknas som måste införskaffas?
- Hur drivs motorn – med bensin eller diesel – och hur stor är bränsleåtgången?
- Vad kostar det att hyra en båtplats?
- Vad kostar upptagning och sjösättning?
- Hur ska du vinterförvara din båt?
- Tänk också på att välja rätt modell för just dina behov. Har du tänkt dig dagsturer i hemmavattnen eller längre färder på öppet hav?
- Hur många är ni ombord?
Båtens skick
Den största och mest avgörande frågan är ändå båtens och utrustningens skick. Hur ser det ut under ytan? Hur gör man en bra och systematisk kontroll?
Vi har tagit fram ett BESIKTNINGSPROTOKOLL som är lätt att följa. Det är indelat i ett antal huvudmoment som i sin tur är uppdelat i undermoment.
Med hjälp av besiktningsprotokollet kan du tillsammans med säljaren gå igenom alla viktiga punkter. Besiktningen blir därmed en trygghet för både säljare och köpare.
Om man är osäker på sina egna kunskaper lönar det sig alltid att anlita en auktoriserad besiktningsman.
Reservera gott om tid för besiktningen
Det lönar sig alltid för både säljare och köpare att gå igenom momenten noggrant. Använd gärna det besiktningsprotokoll som Alandia tagit fram. Det är lätt att förstå sig på och så heltäckande som möjligt.
Protokollet är indelat i ett antal huvudmoment som skrov, däck och överbyggnad, motor, rigg och segel och styrning. Varje moment bedöms enligt en tregradig skala – från utan anmärkning till tveksam funktion/slitet och slutligen till fungerar inte. Plats för anmärkningar finns också i protokollet.
Alandias skadechef Ricard Sjöström har ett tips:
– Reservera gott om tid för besiktningen! Det lönar sig alltid. Anlita en auktoriserad besiktningsman om ni är osäkra eller oense kring något moment. Det är välanvända pengar.