Hoppa till huvudinnehåll
Sjövett
Publicerad: 2023-06-02

7 tips när det är trångt i hamnen

En trång hamn med många båtar kan verka skrämmande att lägga till i. Men det finns enkla sätt att känna sig tryggare. Båtinstruktören Annika Trogen ger 7 tips inför en tilläggning med begränsat utrymme.

Grundsund, Bohuslän, west coast Sweden

På öppet vatten är det lätt att njuta av båtlivet, men många upplever att det kan vara så svårt att manövrera i en ny eller trång hamn att man hellre avstår en båtutfärd.  

– Det är synd om man missar chansen att få uppleva nya platser för att en trång hamn verkar avskräckande, säger Annika Trogen som utbildar båtförare på små och stora båtar.  

Annika har lång erfarenhet av båtliv och möter alla typer av båtägare på sina kurser. Hon har  sett många situationer som upplevts som jobbiga och skrämmande, men som kunde ha undvikits med enkla medel. 

– Visst kan det vara knepigt med manövrering när det är ont om utrymme, men det finns bra sätt att hantera utmaningarna. Man kan förbereda sig och följa några riktlinjer – och dessutom: om man känner sig trygg med sin båt är man bättre beredd att välja bort en hamn som innebär en alltför stor utmaning.

 

Annika Trogen utbildar båtförare i stora och små båtar. ”Många upplever det som lite hotfullt att allting rör på sig när man kör båt. Men det där glidet på vattnet kan alla båtförare utnyttja till sin fördel!”

Många är oroliga för trånga hamnar eftersom kollisioner och olyckor riskerar att drabba fler än en själv och den egna båten. Man kan också tycka att det är obehagligt att många tittar på och bedömer en när man kör in i en livlig hamn. 

Annika Trogen har samlat 7 handfasta tips för att hantera trånga hamnar med båt:

1: Stanna upp och förbered! 
– Att stanna upp utanför hamnen och förbereda sig själv, övriga besättningen och båten, kan göra mycket för tryggheten. Informera de andra ombord var ni är och vad som förväntas inne i hamnen. Det kan räcka med något i stil med ”vi ska lägga till i hamnen, förmodligen långsides, men vi vet inte med vilken sida ännu. Förbered tampar i för och akter och fendrar på båda sidor.” 
Sen kan det finnas detaljer i förberedelserna som skiljer mellan båtarna. Man kanske har en bojkrok som är lite svårare att hantera och som den som ska kroka i behöver öva på att öppna en gång.

2: Håll koll på vindriktningen! 

– Det är sällan helt vindstilla och vinden kan påverka båtens rörelser i vattnet en hel del. Det kan upplevas som obehagligt, men också användas till ens fördel. Ta reda på var vinden kommer ifrån för att exempelvis förstå möjligheterna att ligga still och överblicka läget i hamnen, eller för att bestämma vilken bryggplats man ska välja om man vill lägga till mot vindriktningen. Många föredrar att lägga till mot vinden eftersom båtens rörelser påverkas mindre då. På de flesta båtar är det fören som påverkas mest och blåser iväg av vinden.  

3: Håll uppsikt: vad händer i hamnen?  

– Samtidigt som du ska in eller ut ur hamnen är det ofta andra som också är fokuserade på sina båtar. Att spana runt, hålla uppsikt, är otroligt viktigt – någon kanske lastar matkassarna i båten som ett tecken på att de snart kastar loss, en stor båt som är svårare att manövrera kanske är på väg in? Med uppsikt så vet man lite mer om hur det ser ut om ett litet tag när ni kanske är på en annan plats i hamnen. 

4: Kommunicera! 

– En enkel och alldeles gratis säkerhetsåtgärd är att kommunicera med de andra i hamnen. Vi hör oftast varandra bra mellan båtar och bryggor, men få tar vara på den enkla möjligheten. Om man är osäker på om grannbåten tänker ge sig iväg samtidigt som en själv: heja och fråga! Om man vill veta om det är ok att ligga långsides i den blåsiga lilla gästhamnen: heja och fråga någon på bryggan! Om vi pratar med varandra så vet vi lite mer om vad som är på gång och vad som gäller i hamnen. 

5: Känn din båt! 
Lär känna båten! Första gången man är ute med en båt kanske man inte ska åka raka vägen till en utmanande hamnsituation. Skaffa först kunskap och erfarenhet om hur båten rör sig i vattnet. Vilken svängradie har båten? Har båten två propellrar, som kan utnyttjas för att svänga, eller en? Om propellern sitter på en rak axel: åt vilket håll drar propellern när du backar? Hur reagerar motorn på gasreglaget? Det kan räcka att öva en stund på fritt vatten med en boj som hållpunkt. Testa att backa, svänga och ligga still för att förstå hur båten reagerar på propeller och vind!

6: Kör lugnt! 

– En enkel regel som jag måste påminna mig själv om ibland. Det är lätt att köra lite för fort när man har bråttom eller just kommer från öppet vatten i full fart. Att köra lugnt och långsamt innebär ändå inte att man kan vara ouppmärksam. Och man måste vara beredd att parera ordentligt och snabbt med styrning och gas om det blåser. 

7: Skippa prestigen! 

– Att avbryta en tilläggning kan ibland vara det bästa för alla. Min erfarenhet är att de mest erfarna och väl förberedda båtförarna är de som också har lättast för att avbryta, gå ut och göra om! Det kanske känns pinsamt när hela hamnen tittar på, men förmodligen är det ingen som bryr sig. Att sätta säkerhet och båtglädje framför prestige är gott sjömanskap! 

En grundläggande detalj för hur en propeller- eller roderstyrd båt rör sig vid en sväng framåt är att aktern svänger så att båten ändrar riktning. 

– Jag hade en elev som fick en aha-upplevelse när vi övade svängar i trånga utrymmen. Hon utbrast att ”det är som att köra en riktigt fullastad kundvagn på ICA Maxi!” Precis så är det: en tung kundvagn trycker man åt höger med handtaget för att svänga åt vänster. På samma sätt trycker propellern eller rodret aktern åt styrbord för att svänga åt babord.  

Annika Trogen är van att utbilda i båtpraktik på alla typer av båtar.  

– Ena dagen kan det vara en fem-meters motorbåt och nästa dag en stor segelbåt. En praktisk lektion med elevens båt inleder jag med några övningar för att lära känna båten och känna mig trygg som utbildare – särskilt om det är blåsigt! 

 

Ingen båt är den andra lik 

Det finns mycket gemensamt mellan båtar, men samtidigt kan de reagera väldigt olika i vattnet. En modern elbåt, med svängbar propeller på en podd, har helt andra förutsättningar att svänga jämfört med en motorbåt med rak axel och roder. Samtidigt kan en lätt och hög båt driva iväg i vinden mycket snabbare än en låg, tung båt. En bogpropeller – som flyttar båtens för sidledes – kan göra det enklare att manövrera i trånga utrymmen. 

 

Vi på Alandia känner båtlivet. Vi vill dela med oss av vår kunskap om säkerhet på sjön, båtskötsel och båtförsäkringar. Låt Alandia göra ditt båtliv enklare: följ oss på sociala medier och hitta din båtförsäkring här!

Hitta din nya båtförsäkring
utombordare-bla2

UTOMBORDARE

utombordare-bla-1

INOMBORDARE

segelbat-bla

SEGELBÅT

vattenskoter-bla

VATTENSKOTER

Relaterade artiklar

Undvik_grundstötning

Tips för att undvika grundstötning

Vi har pratat med vår skadehandläggare Per Lilliehöök. Han hjälper…
op-Palstek

Tre knopar som räcker en hel sommar

Det finns tre knopar som klarar de flesta situationer när…
dsc03373-1-scaled

Nödraketer och nödbloss

I en nödsituation är det viktigt att du direkt vet…