Hoppa till huvudinnehåll
Sjövett
Publicerad: 2022-11-23

Kallt vatten: “De första 30 sekunderna kan vara avgörande”

Så här års kan du få skärgårdarna för dig själv och fantastiska naturupplevelser med båten. Men de låga temperaturerna i vattnet kan innebära stora risker vid en olycka. Här är tipsen för ett säkrare båtliv på kalla vatten.

_MG_9243

Även kyliga höst-, vinter- och vårdagar kan solen värma och båtlivet vara toppen. Att få favoritviken för sig själv eller välja och vraka mellan gästplatserna i hamnen är en lyx för alla under de kalla årstiderna. Fiske eller jakt lockar också ut på havet och sjöarna när det är säsong oavsett temperatur.

Men om olyckan är framme och man hamnar i vattnet riskerar man att råka illa ut om man inte är förberedd. Kroppstemperaturen kan sjunka snabbt i kallt vatten och kroppens reaktion på kylan, med hyperventilation och stela muskler, kan leda till att man sväljer vatten, inte klarar av att ta sig upp i båten eller att larma.

– Det är stor skillnad på att hoppa i vattnet när man badar och att oförberedd falla i vattnet, säger Mikael Olausson på Svenska Livräddningssällskapet. Mikael har lång erfarenhet av livräddning och förebyggande säkerhetsarbete vid vatten.

– I kallt vatten reagerar kroppen med att hyperventilera. Det är en snabb reflexmässig och svårkontrollerad andning som minskar blodcirkulationen till kroppens större muskelgrupper och risken för kramp ökar.

Alla drabbas mer eller mindre av hyperventilering, men man kan hantera det genom att lugna sig och ta djupa andetag, säger Mikael och påminner om att temperaturen i svenska sjöar och i havet faktiskt är kallt, jämfört med kroppstemperaturen, större delen av året. Även en härlig höst-, vinter- eller vårdag när solen skiner och man sitter i lä på båten så kan det kännas som sommar. Men hamnar man i vattnet måste man vara förberedd på ett helt annat sätt än om man tar ett dopp på sommaren.

– Reflexen är att hyperventilera och då är risken stor för kallsupar som kan hindra andningen och skapa panikkänslor. Håller du dig lugn och tar djupa andetag så ökar chansen att få ner luften till lungorna och syresätta blodet så att du kan använda musklerna.

För att andas måste man befinna sig över vattenytan och därför är flythjälpmedel viktigt. En flytväst eller flytoverall är ett måste när man är i båt på kallt vatten.

– Vi tar det för givet för barnen, men det är lika viktigt för vuxna under de kalla årstiderna!

Mikael Olausson från Livräddningssällskapet berättar om riskerna med kallt vatten.

Larmar du så ökar chansen att bli räddad

– De första 30 sekunderna i vattnet kan vara avgörande för att man ska klara av att ta sig upp i båten eller larma med mobilen. Utan flytväst kanske du aldrig når ytan och gör du det måste du använda energin för att hålla dig flytande. Det går sedan fort att bli nedkyld så att kroppen inte lyder din vilja.

Förutsättningarna att få hjälp till sjöss är stora i dag tack vare sjöräddningen. Men då måste den naturligtvis larmas.

– Larmar du så blir du räddad. I nästan alla de fall när en nödställd larmar så kommer räddningen på plats. Vattenskyddade mobiler har räddat många liv under de senaste åren!

Senast i september 2022 kunde en man som föll överbord utanför Valdemarsvik larma tack vare att han bar på en mobil i ett vattentätt fodral. Hans segelbåt fortsatte iväg, men han flöt tack vare flytvästen och kunde plockas upp till en räddningshelikopter 40 minuter efter larmet.

– Att ringa 112 är alltid rätt, men har man 112-appen och larmar med den så skickas också den exakta positionen till sjöräddningscentralen, JRCC, som koordinerar sjöräddningsinsatser. Om man ringer 112 och inte själv kan uppge position så kan sjöräddningen få en ungefärlig position utifrån mobilens avstånd och riktning till mobilmasterna, men en sådan triangulering är inte alls lika exakt som koordinaterna från mobilens GPS.

En detalj som är viktig är att informera anhöriga och vänner om sina planer med båten så här års. För de anhöriga som saknar en eller flera personer är det också viktigt att vara tydlig i kommunikationen med 112. Om en person anmäls som saknad blir ärendet hanterat av polisen, men om man larmar om risk för drunkning så hanteras det av sjöräddningen som har anpassade resurser med bland annat helikopter för att söka över vatten.

– Som anhörig eller bekant ska man befara det värsta om någon saknas till sjöss. Att vara ute med båt kan lättare leda till värre konsekvenser än att vara ute på en promenad. Som kompis eller anhörig vill man inte tro det värsta, men hur du larmar om en saknad person som du vet är ute till sjöss kan avgöra hur den akuta sökinsatsen utformas.

Tänk på väderförhållanden innan du ger dig ut

Mikael Olausson har följt upp många olyckor och drunkningshändelser där personen som skadats eller förolyckats kanske borde ha valt ett annat tillfälle att ge sig ut med båten.

– Du måste våga säga nej ibland. Gå inte ut! Vänta istället. Ge dig själv schyssta förutsättningar att klara dig. Måste du köra båten i dag till vinteruppläggningen? Måste du åka och handla i dag när det blåser så mycket?

Själva processen från normal kroppstemperatur till ett nedkylt tillstånd där man är hjälplös i vattnet går olika fort beroende på hur isolerande klädsel man bär. Vatten leder bort värme 25 gånger mer än luft.

– Att huttra är kroppens sätt att hålla värmen och det börjar runt 35 grader. Från 32 grader avtar huttringen och man blir trött, slö. Vid 30 grader är man medvetslös. En fungerande torrdräkt är allra bäst, men också en våtdräkt eller flytoverall, som är stängd så att vattnet inte kan cirkulera, ökar chanserna att hålla uppe kroppstemperaturen, säger Mikael Olausson som av erfarenhet vet att kylan är skoningslös.

– Stark och kraftfull räcker inte för att klara sig. Även om du är en friskus som vinterbadar och känner dig trygg med kallt vatten så är det en avgörande skillnad på det kontrollerade badet och det oförberedda fallet i vatten. Hur länge är du i när du vinterbadar? Kanske max en minut. Och vid vanliga vinterbad har du någon form av förberedda torra kläder eller kanske till och med en bastu. Det är helt andra förhållanden än att trilla från båten i en kall sjö eller i havet även om det är i dina hemmavatten.

 


 

Båtfärd i kallt vatten – Checklista

  • Klä dig för vädret och bär flythjälpmedel! Tänk på att en uppblåsbar flytväst inte hjälper dig att flyta de första sekunderna.
  • Förbered för att kunna larma med mobil eller nödsändare. De flesta mobiler behöver ett vattentätt fodral.
  • Informera anhöriga eller vänner om färdplanen och när du ska anlända var eller när du ska höra av dig: Var, vart och när?
  • Om du faller i med flytväst och inte kan ta dig ombord eller till land: Kryp ihop i vattnet för att spara på energin och stanna vid båten. Larma!
  • Förbered dig genom att under kontrollerade former falla i vattnet med kläderna och flytvästen (även uppblåsbar) för att lära känna dina reaktioner samt hur din flytväst fungerar i vattnet och öva på att ta dig upp och att använda larmhjälpmedel.
  • Kom ihåg: får du iväg ett larm, ökar chansen markant att bli räddad!

Vi på Alandia känner båtlivet. Vi vill dela med oss av vår kunskap om säkerhet på sjön, båtskötsel och båtförsäkringar. Låt Alandia göra ditt båtliv enklare: följ oss på sociala medier och hitta din båtförsäkring här!

Hitta din båtförsäkring
utombordare-bla2

UTOMBORDARE

utombordare-bla-1

INOMBORDARE

segelbat-bla

SEGELBÅT

vattenskoter-bla

VATTENSKOTER

Relaterade artiklar

dsc03373-1-scaled

Nödraketer och nödbloss

I en nödsituation är det viktigt att du direkt vet…
opt-hav

Så förbereder du överfarten

Sverige är omgiven av fina destinationer bortom horisonten. Åland, Gotland,…
dsc03529-scaled

Kontrollera din brandsläckare

Det är A och O att pulversläckaren fungerar när den…