Nödblosstest – pyrotekniska och elektroniska | Alandia
Tester

Nödblosstest

I vårt test av nödbloss ställde vi två populära modeller mot varandra: Ocean Signals EDF1 och Odeo Flare MK3. De båda modellerna monterades cierka två meter ovanför vattenytan på varsin sida om aktern på ett av Sjöräddningens fartyg. Avståndet mellan ljusen var cirka fyra mete

Ndbloss

– Vi utförde två tester vid två olika tillfällen, dels i skymningsljus med nedsatt sikt, dels vid ett senare tillfälle med bättre sikt men mörkare ljusförhållanden, säger Denniz Corsman, testledare.

Vid det första testet med nedsatt sikt syntes båda ljusen upp till cirka 4,5 kilometers avstånd. Ljuset från Ocean Signals var mer distinkt och syntes bäst av de två. Vid det andra testtillfället, i mörkare förhållanden men med god sikt, syntes båda ljusen upp till ett avstånd på cirka 5 distansminuter eller 9 kilometer. Även då syntes Ocean Signals EDF1 bäst av de två elektroniska nödblossen.

– Vi girade också fartyget så att vinkeln mot nödblosset förändrades. Vi ville se om det påverkade hur bra ljuset syntes och faktum är att vinkeln har viss inverkan på ljusintensiteten mot betraktaren, säger Denniz.

Vidare kunde testteamet konstatera att besättningen i Sjöfartsverkets räddningshelikopter såg ljusen tydligt från mer än 5 distansminuters avstånd med NVG (Night Vision Goggles).

Tre fördelar med den nya tekniken

Denniz understryker att elektroniska nödbloss inte ersätter det traditionella, pyrotekniska nödblosset som med sin intensitet lyser med ett betydligt starkare ljus, ungefär 15 000 cd mot 100 cd för de elektroniska nödblossen.

– Ändå är två fördelar med den nya LED-tekniken att de elektroniska nödblossen lyser i upp till sex timmar och ljuset särskiljer sig mot andra ljus genom att det blinkar. Ett pyrotekniskt nödbloss brinner intensivt i ungefär sextio sekunder, säger Denniz.

En tredje fördel med de elektroniska nödblossen är att de är ofarliga och därför kan hanteras av hela besättningen.

– Vår bedömning är att de elektroniska nödblossen bidrar till ökad säkerhet och därför har de en välförtjänt plats ombord som komplement till de pyrotekniska nödblossen, säger Denniz.

Fakta:

Ocean Signal använder ett specialtillverkat batteri medan Odeon Flare använder vanliga AA-litiumbatterier.

OCEAN SIGNAL EDF1 – LED-teknologi

  • 4 inställningsmöjligheter plus SOS-signalering
  • Batterityp: Litium primärt, Ocean Signal Special.
  • Kemi: LiMnO2
  • Lystid >6 timmar
  • Ljusstyrka: Inte uppmätt av tillverkaren.
  • Temperaturområde: –20°C till +55°C
  • Förvaringstemperatur:  –30°C till +70°C
  • Vattentät: >10 meter
  • Vikt: 155 g
  • Längd 187 mm
  • Diameter: 42 mm

ODEON FLARE MK3 – LED-teknologi

  • Batterityp: 3 x AA L91 litium.
  • Lystid >6 timmar
  • Ljusstyrka: 100 cd
  • Temperaturområde: –40°C till +60°C
  • Vattentät till 1 meter under vattenytan i 30 minuter.
  • Längd: 255 mm
  • Diameter: 50 mm
  • Vikt: 225 g
utombordare-bla-1

Inombordare

utombordare-bla2

Utombordare

segelbat-bla

Segelbåt

vattenskoter-bla

Vattenskoter

Relaterade artiklar

förtöjningslinor

Tågvirkestest

Det finns ett vedertaget sätt att testa tågvirke: Linan läggs…
plotter

Alandias plottertest

Vi testade sex av de vanligaste plottrarna i prisklassen 25.000…
navigationsappar

Test av navigationsappar

Tio surfplattor laddades med navigationsappar (vi kallar dem framöver för…