Hoppa till huvudinnehåll
Bryggan Sjövett
Publicerad: 2024-04-29

Osäker till sjöss? Kristoffer Appelquist och Annika Trogen guidar till en trygg båtsommar

Nu är båtförsäkringsbolaget Alandias mentorskapsprogram Bryggan tillbaka. Under sommaren ska komikern Kristoffer Appelquist och båtinstruktören Annika Trogen inspirera sina adepter till ett tryggare båtliv. 

Kristoffer_Annika_v1

Alandia har över 85 års erfarenhet i sjöförsäkringsbranschen och försäkrar i dag drygt 30 000 fritidsbåtskunder i Norden. I fjol sjösattes Bryggan, Alandias mentorskapsprogram för sjösugna adepter som vill inspireras till ett långt, tryggt och hållbart båtliv.

I årets upplaga av Bryggan heter mentorerna Annika Trogen och Kristoffer Appelquist. Annika Trogen är en tidigare näringslivsprofil som häromåret sadlade om och startade Trogen Havet, där hon utbildar i att köra motorbåt. Kristoffer Appelquist är komiker och tv-personlighet, men också en hängiven båtentusiast. Det blir andra året som Annika och Kristoffer tar sig an varsin adept.

– Jag ser fram emot att få prata båtar med någon som delar min passion, säger Kristoffer Appelquist. Men även såklart att få dela min kunskap så att vi tillsammans bidrar till ett tryggare liv på sjön.

Temat för årets upplaga av Bryggan är trygghet till sjöss. Alandia vill öka kunskapen för att minska antalet vanliga skador såsom grundstötningar, motorproblem och förtöjningsskador. Enligt Annika Trogen är kunskap en förutsättning för båtlivet.

– I min yrkesroll möter jag många som känner sig nervösa när de ska ut med båten. Så ska det inte behöva vara. Därför är ett mentorskap som Bryggan så välkommet. Ökad kunskap skapar trygghet. Och känner du dig trygg, då har du roligt och kan njuta mer, säger Annika.

Enligt Kristoffer är ödmjukhet en bra grundinställning när man ska ge sig ut med båten.

– Det känns som jag lär mig samma saker varje år, jag hinner glömma bort allt över vintern. Samtidigt behöver man inte kunna allt. Det viktiga är att man har en ödmjuk inställning till att man är en amatör och inte vara rädd att erkänna sina svagheter. Man ska absolut inte vara nervös för att be om hjälp.

– Du är aldrig helt fullärd – och det är charmen med båtlivet, säger Annika. Det händer alltid något till sjöss, med båten eller med de yttre förutsättningarna. Så den där ödmjukheten är absolut viktig.


När är ni som mest osäkra till sjöss?

– Vid mörkerkörning i okända vatten känner jag extra stor respekt. Då går jag igenom rutten noggrant och kör lugnt, säger Annika.

– Jag blir lätt osäker när andra tittar på, säger Kristoffer och ler. När det blåser och du ska lägga till vid en ö full av båtar. När många båtar korsar min väg kan pulsen gå upp. Vem ska väja för vem och vad är ett rimligt avstånd till båten framför? Jag vet ju att jag kan allt det där. Men det är lätt att bli stressad när man måste tänka efter.

Hur förbereder man sig bäst för en dag ute med båten?

– Vill du ha en bra dag på sjön – håll koll på vädret och planera rutten. Jag kollar vädret väldigt noggrant. När solen skiner lämnar många sjövett hemma, även det mest rutinerade båtfolket. Det märker jag även på användandet av flytväst, att den kan lämnas av bara för att solen skiner. Men en grundstötning kan ske även i bra väder, säger Annika.

– Jag håller med. Många underskattar hur fort vädret kan skifta. När det är platt sjö tar det en halvtimme att komma 15 sjömil ut. Helt plötsligt blåser det upp och vågorna gör att det tar timmar att komma hem igen, säger Kristoffer.

Vad skulle ni själva vilja bli säkrare på?

– Ankring. Att ligga på svaj är det bästa som finns men det bygger ju på att man inte draggar utan ligger kvar på samma ställe när man vaknar. Det är en konst det där, en konst jag vill lära mig, säger Kristoffer.

– Jag övar en hel del på att köra med radar just nu, för att känna mig tryggare under mörkerkörning i okända vatten, säger Annika.

Vad har ni alltid med er i båten för att känna er trygga?

– Powerbank, dricksvatten och nötter. Snacks-skåpet är det viktigaste utrymmet på en båt. Sedan är jag uppfostrad med att ha papperssjökort som backup om elektroniken sviker. Men jag har istället en alternativ plotter i telefonen eftersom jag inte är lika trygg med att navigera på det gamla hederliga sättet, säger Kristoffer.

– Jag lämnar aldrig bryggan utan papperssjökort. Där är jag den gamla skolan, säger Annika och skrattar. Jag har varit med om svarta skärmar och glappande kontakter. Eftersom jag kör motorbåt har jag även med mig extra bensin. Och en verktygslåda och en förbandslåda. Sedan är jag redo.

 

Vi på Alandia känner båtlivet. Vi vill dela med oss av vår kunskap om säkerhet på sjön, båtskötsel och båtförsäkringar. Låt Alandia göra ditt båtliv enklare: följ oss på sociala medier och hitta din båtförsäkring här!

utombordare-bla2

UTOMBORDARE

utombordare-bla-1

INOMBORDARE

segelbat-bla

SEGELBÅT

vattenskoter-bla

VATTENSKOTER

Relaterade artiklar

Kristoffer o andreas_MG_3490 2_temp

En dag på sjön är en bra dag

En tidig morgon i mitten av maj. I hamnen i…
Gas Gage Illuminated Full

”Alla kan sänka sin bränsleförbrukning för båten”

Att minska båtens bränsleförbrukning är bra för både miljön och…
Lägga_till_naturhamn

Lägga till i naturhamn – enkelt om du tar det lugnt

Att hitta ett smultronställe långt från brygga och servicehus, lägga…