Hoppa till huvudinnehåll
Sjövett
Publicerad: 2020-11-23

Tips för att undvika grundstötning

Vi har pratat med vår skadehandläggare Per Lilliehöök. Han hjälper dig när olyckan är framme, men vill helst lära dig hur du ska göra för att slippa den helt. Den egna båtparken rymmer allt från jolle till transportbåt. 

Undvik_grundstötning

Per Lilliehöök har en båtpark som rymmer det mesta mellan jolle och transportbåt.
– Det man en gång köpt har man svårt att sälja! säger han och skrattar.

Innan Per Lilliehöök kom till Alandia satt han elva år som ombudsman på Sweboat och han har också gjort åtta år i säkerhetsbranschen med båt som inriktning. Lika många år var han båthandlare. Per är idag en av de personer som svarar när du ringer in till oss i ett skadeärende.

Extra skärpt var tredje vecka

Många försäkringsbolag låter ett callcenter ta hand om den första kontakten med kunder som ringer under jourtid, men hos oss kommer du direkt till en skadehandläggare. För Pers del betyder det att han har jour var tredje vecka. Då måste han vara beredd på att kunder kan ringa från hela världen och behöva hjälp med att hantera en skada.
– Det kan vara allt från den åländske fiskaren som inte kommer iväg som tänkt, till seglaren på Medelhavet som har problem och riskerar att utnyttjas av korrumperade bärgare. Det första samtalet är viktigt och prio ett är alltid att sätta människor i säkert förvar, säger Per.

Grundstötning vanligaste skadan

Per har varit med om det mesta när det gäller skadade båtar. En av de saker som båtägare är mest rädda att råka ut för är grundstötning, näst efter brand och stöld. Att gå på grund är den vanligaste skadan bland våra försäkringstagare, för såväl segelbåt som motorbåt, och det är en skada som tar tid att åtgärda.
– De båtar som byggs idag är inte gjorda för att köra på grund och den tid det tar att laga dem kan förstöra en hel sommar.

Risken för personskada är också stor, oavsett båttyp. Risken för att skada sig vid grundstötning är inte mindre i segelbåt än i motorbåt, trots lägre hastighet.
– Du kan slå dig på kanter och annat som finns i båten, som vinschar och stag, även om du inte kör snabbare än sex knop. I segelbåten sitter du dessutom sidledes i färdriktningen och tar det stopp kan det gå riktigt illa.

För att undvika grundstötning och andra olyckor behöver du planera färden och se till att du har nödvändig utrustning på plats. Per har delat med sig av några saker som är extra viktiga att tänka på.

1: Håll dig i farled

Kör i farled så långt det är möjligt och följ sjömärkena. Om du kör utanför farleden tycker Per att du ska hålla dig på sexmeterskurvan och undvika tremeterskurvan, eftersom djupet kan variera så mycket – utan problem en meter – beroende på vattenstånd, landhöjning och andra faktorer.

2: Planera färden utifrån väder och vind, men även solens gång

Följ väderleksrapporterna och planera färden utifrån dem, men tänk också på hur solen kommer att stå. Det är en enorm skillnad på att köra i medljus och motljus. I motljus är det mycket svårt att upptäcka hinder och se sjömärkena. Ha alltid solglasögon med polariserande glas med dig om du måste köra i motljus.

3: Se till att du har de förutsättningar du behöver för navigationen

Innan du ger dig iväg, se till att du har allt du behöver för att kunna navigera säkert. Kom ihåg att alltid ha med dig uppdaterade papperssjökort och använd plottern som ett komplement! Om du har sällskap ombord, försäkra dig om att alla förstår att navigation kräver koncentration. Förbered dem också på att du kanske behöver be någon om hjälp emellanåt.

4: Viktigast av allt är att alltid ha flytväst

Om olyckan är framme är risken för att du och andra ombord hamnar i vattnet överhängande. Därför behöver alla ombord på båten bära flytväst. Välj flytvästar med grenband och i färger som syns tydligt i vattnet. Orange och ljusgrönt är bra färger tycker Per, men aldrig svart! Barns flytvästar ska vara utrustade med krage, en detalj som också är att rekommendera för vuxna – den räddar ditt liv om du faller medvetslös i vattnet. Se vilka flytvästar som håller måttet i vårt flytvästtest.

utombordare-bla2

UTOMBORDARE

utombordare-bla-1

INOMBORDARE

segelbat-bla

SEGELBÅT

vattenskoter-bla

VATTENSKOTER

Relaterade artiklar

Kristoffer_Annika_v1

Osäker till sjöss? Kristoffer Appelquist och Annika Trogen guidar till en trygg båtsommar

Nu är båtförsäkringsbolaget Alandias mentorskapsprogram Bryggan tillbaka. Under sommaren ska…
respekt_for_naturen

Respekt för naturen

Vi som älskar båtlivet är beroende av den vackra naturen…
opt-hav

Så förbereder du överfarten

Sverige är omgiven av fina destinationer bortom horisonten. Åland, Gotland,…