Hoppa till huvudinnehåll
Båtskötsel Hållbarhet
Publicerad: 2023-05-12

”Lyft på luckorna, titta, känn efter på slangarna och dra åt!”

Hur många hål finns i ert båtskrov och var sitter de? Det kan låta som en konstig fråga, men något som alla båtägare bör kunna svara på.

– Läckande eller lossade slangar som är kopplade till hålen, genomföringarna, ligger bakom alldeles för många sjunkna båtar, säger Ricard Sjöström, skadehandläggare på båtförsäkringsbolaget Alandia som också kan berätta om när det höll på att gå illa med den egna båten. 

SLANGAR_ARTIKEL

Små detaljer på en båt kan leda till stora konsekvenser. Det gäller i högsta grad för genomföringarna, hålen i skrovet för att ta in exempelvis kylvatten, i en båt. Att slangarna som är kopplade till genomföringarna lossar eller läcker är en av de vanligaste anledningarna till att båtar sjunker. 

– Det är alltid viktigt för säkerheten, men särskilt aktuellt vid sjösättning och när man lämnar båten en lite längre tid, säger Ricard Sjöström som är skadehandläggare på båtförsäkringsbolaget Alandia och som har lång erfarenhet av att hjälpa båtägare som har råkat ut för läckor med större eller mindre konsekvenser. 

– Det handlar om allt från att man har glömt dräneringspluggen vid sjösättning till att nyligen monterade slangar lossnar eller att ventilerna fryser sönder på vintern, säger Ricard som uppmanar till regelbundna kontroller. 

– Lyft på luckorna, titta, känn efter på slangarna och dra åt slangklämmorna. Svängningar i temperaturen gör att metall och slangmaterial expanderar eller krymper och då är det inte ovanligt att slangklämmor helt enkelt lossnar. Det enda som hjälper är regelbundna kontroller.  

Ricard Sjöström uppmanar att kolla alla slangar och genomföringar
Ricard Sjöström uppmanar att kolla alla slangar och genomföringar i båten 

– När jag hjälper kompisar att köpa båt så gör vi en skiss av båten uppifrån. Där ritar vi sen in alla genomföringar och sen går vi igenom båten och tittar och känner på varje genomföring. Det innebär ofta att man måste öppna luckor och kanske skruva bort något, men det är grundläggande kunskap om sin båt. Just den där kartläggningen av alla hål, genomföringarna, är något man bara behöver göra en gång och sedan vet man ju vad som leder till vad! 

För de regelbundna kollarna räcker det inte att bara titta. Man måste dra i slangarna och känna på själva bordsgenomföringarna med handen. Och dra åt skruvarna på slangklämmorna, som ska vara dubbla och dragna åt olika håll, regelbundet. Det är också viktigt att slangklämmor och slangar är av rätt kvalitet, anpassade för ändamålet. 

– Vi är ganska bekväma av oss av naturen – men det här är ett exempel när vi som båtägare måste ta ansvar. Det är andra förutsättningar än för bilar som idag själv meddelar när service och underhåll behövs. Vi har inte heller någon motsvarighet till bilbesiktningen för båtar och de flesta bilägare åker regelbundet till verkstaden för underhåll och service.   

Ett vanligt misstag är att man efter en skada på båten, som i sig inte var omfattande och inte verkade leda till risker, inte gör en noggrann kontroll efter reparationen. 

–  Då får man påminna sig om att det är ”better safe than sorry”! Den extra tid som det tar att kontrollera tjänar man på i längden, säger Ricard Sjöström som också påminner om att man inte kan lämna över ansvaret för en båt till ett varv.  

– Att båten är i sjövärdigt skick är ägarens ansvar. Vid en skada kan det annars bli nedsättning av ersättning eller i värsta fall ingen ersättning alls. 

Att en båt är ny innebär inte alls att den kräver mindre uppmärksamhet när det gäller läckage. Nya slangklämmor kan lossna vid temperatursvängningar och en modern båt innehåller i allmänhet teknik och elektronik som inte klarar av vatten. Även inredning i moderna båtar kan vara känsliga för att utsättas för vatten som läcker in.  

– Förra året var vi tvungna att skrota en ny större motorbåt som läckte in vatten vid elverkets kylanläggning. Ägaren hade noterat att det läckte, men åtgärdade inte och när den låg vid brygga med landströmmen urkopplad av misstag, så sjönk den när det dessutom läckte in vid ett hällregn och pumparna inte gick. En fantastiskt fin båt som sjönk och sedan inte gick att laga på grund av skadorna som uppstod. 

Ricard Sjöström påminner också om att en säljare av en båt kanske inte har samma intresse som båtägaren måste ha av vilka delar som är känsliga och vilka genomföringar som är kopplade till vad. Då är det båtägarens ansvar att ta reda på det. 

Och hur var det med de erfarenheterna från ditt egna båtliv?

Det är lätt att slarva med kontrollerna, men jag är tacksam att jag är yrkesskadad! En gång var vi på väg ut med barn och full packning i båten som hade två stora gamla dieslar. En orange lampa vid styrkonsolen började lysa och den var kopplad till länspumpen, men jag förstod inte alls varför det lyste. Det borde det inte göra, tyckte jag, men gick ändå ner och tittade efter. Kylvatten pumpade rakt ut i motorrummet! Om jag inte hade tittat efter hade det inte dröjt länge innan det varit försent och familjen hade troligen behövt överge båten illa kvickt. Det var en erfarenhet som jag inte önskar någon, men som jag gärna delar med mig för att påminna om att det är bättre att titta efter en gång för mycket!

Vanliga orsaker till att båtar läcker in vatten som kan leda till sjunkning:

  • Läckage från slangar kopplade till bordsgenomföringar (hålen som finns till för exempelvis kylvatten, dränering eller avlopp). Orsakerna kan vara att slangen lossnar på grund av slangklämmor som lossnat. 
  • Öppna ventiler avsedda för dränering/evakuering, men som det trycks in vatten i på grund av fart eller krängning. 
  • Läckage vid damasker för vajer till växel eller gas. 
  • Läckage från bälg till motordrev.
  • Läckage vid skölden för utombordare. 
  • Ruttna akterspeglar som läcker in när de belastas och rör sig. 

 

Vi på Alandia känner båtlivet. Vi vill dela med oss av vår kunskap om säkerhet på sjön, båtskötsel och båtförsäkringar. Låt Alandia göra ditt båtliv enklare: följ oss på sociala medier och hitta din båtförsäkring här!

utombordare-bla2

UTOMBORDARE

utombordare-bla-1

INOMBORDARE

segelbat-bla

SEGELBÅT

vattenskoter-bla

VATTENSKOTER

Relaterade artiklar

JanKarlsson_200710_DJI_0318_LARM_1

Hindra tjuven och läckan med larm

Det finns inte en lösning för att stoppa alla tjuvar,…
Vinter-el

Vinter-el är en brandrisk

Det är vanligt att båtar ansluts till elnätet under vinterförvaringen,…
BIOBRANSLEN_1

Kan du tanka biobränsle till din båt?

HVO, biodiesel och etanol. Utbudet av miljövänliga bränslen för bensin-…