Hoppa till huvudinnehåll
Nyheter
Publicerad: 2024-09-13

Alandia har mycket nöjda kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex

Alandia visar prov på utmärkt kundservice och hög kundlojalitet enligt en undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex SKI. I undersökningen som gjordes under båtsäsongen 2024 deltog både Alandias kunder och kunder som har båtar försäkrade hos andra försäkringsbolag i Sverige. Resultaten från undersökningen visar att kundnöjdheten hos Alandia landar på 77,1 indexpoäng vilket enligt SKI är ett bevis på mycket nöjda kunder. Gränsen mellan nöjd och mycket nöjd är 75 indexpoäng. 

nöjda_kunder_v1

Lojala kunder, prisvärd produkt

Utöver kundnöjdhet mätte undersökningen också andra faktorer såsom kundlojalitet och prisvärdhet. Alandias kundlojalitet landade på 81,7 indexpoäng vilket påvisar en stark lojalitet hos kunderna.

– Här utmärker sig Alandia genom höga omdömen, både när det gäller kundnöjdhet och lojalitet. Alandias kunder har höga förväntningar gentemot sitt försäkringsbolag men Alandia har också lyckats möta förväntningarna och skapa en långvarig relation med sina kunder, kommenterar Johan Parmler från SKI.

Undersökningen visar även att Alandias försäkring upplevs som prisvärd. Med prisvärdhet menas hur kunden upplever servicen, produkten och försäkringsbolaget överlag i relation till vad man betalar.

Kompetent personal står högt i kurs hos kunderna

Alandias uppdrag som försäkringsbolag är att värna om kundens trygghet på sjön genom att möta kundens unika försäkringsbehov och hjälpa kunden att förebygga att skador uppstår. Detta ställer höga krav på kompetensen och bemötandet hos Alandias personal.

Därför är det extra viktigt att mäta hur väl vi bemöter våra kunder och hur personalens kompetens uppfattas, säger Heikki Karlsson, chef för båtförsäkringar Alandia.

Kontaktmomentet med kunden mättes i SKIs undersökning och resultatet visar att både bemötandet och kompetens hos personalen på Alandia upplevs som mycket högt, motsvarande 86,2 samt 85,8 indexpoäng enligt SKI.

– Att vi nu fått bevis på vår höga servicegrad samt trevlig och kunnig personal är något vi är mycket stolta över och kommer att fortsätta prioritera i vår verksamhet framöver, avslutar Heikki Karlsson.

nöjd_kund

FAKTARUTA SKI

En SKI-undersökning baseras på frågor som besvaras på en skala 1:10. Svaren konverteras sedan till ett indexvärde från 0 till 100 poäng, där betyg över 60 generellt kan anses som ett godkänt betyg. Från 75 i betyg och uppåt anses som ett väldigt gott betyg.

Vi på Alandia känner båtlivet. Vi vill dela med oss av vår kunskap om säkerhet på sjön, båtskötsel och båtförsäkringar. Låt Alandia göra ditt båtliv enklare: följ oss på sociala medier.

Hitta din båtförsäkring här!
utombordare-bla2

UTOMBORDARE

utombordare-bla-1

INOMBORDARE

segelbat-bla

SEGELBÅT

vattenskoter-bla

VATTENSKOTER

Relaterade artiklar

Båtägarna kräver åtgärder i stöldfrågan

Stölder oroar mest och båtägarna kräver bättre stöldförebyggande medel i…
assistans_1200X800

Båtassistans när du behöver det – dygnet runt, året om

Båten fullastad och dags att åka vidare till nästa hamn,…