Våga fråga

Båttrender 2022

Båttrender1

Båttrender 2022: korta båtturer, hållbarhet och underhållsfritt båtliv

Vilka är årets trender i båtlivet och vad kan man förvänta sig under de kommande åren? Vi har frågat två experter inom fritidsbåtlivet.

Sverige hör till ett av världens båttätaste länder. Ungefär var tredje svensk har tillgång till fritidsbåt och intresset har ökat kraftigt under pandemin. Det är stor efterfrågan på både nya och begagnade båtar just nu när allt fler vill ge sig ut på sjön och vågar stå vid rodret.

Två experter på båtar och båtliv, Robert Rostedt, kundchef på Alandia, och Joonas Tunturi, entreprenör med har märkt det ökade intresset för båtliv under de senaste åren och delar gärna med sig av de senaste trenderna inom båtlivet. Framförallt är det fem tydliga trender i år:

1. Nya båtägare, nya sätt att åka båt och snabba njutningar

Många nya båtentusiaster har tillkommit som saknar tidigare erfarenhet av båtliv.

– Förr i tiden växte många upp i båtlivet och kunskaperna fördes vidare från föräldrarna till barnen. Så behöver det inte vara längre när båtlivet har blivit mer tillgängligt för fler. Det har ökat behovet av utbildning. Man studerar båtliv och sjöfart och båtlivet ser ut på ett annat sätt än tidigare, säger Joonas Tunturi.

Istället för att ta en hel båtsemester är det vanligt med kortare båtturer under sommaren eller utspritt under båtsäsongen.

– Allt färre tillbringar fyra veckors sommarsemester ombord. Nu åker vi någonstans i närheten på kvällen eller helgen, säger Robert Rostedt.

Det är inte heller säkert att man kan övernatta i båtarna. Det gör att många också behöver någonstans att bo i skärgården.

– Vi åker med båt men övernattar på hotell och äter i restaurangen eller grillar på en strandklippa, sammanfattar Rostedt.

2. Ett mer bekymmersfritt och underhållsfritt båtliv

Behoven och förväntningarna på båtlivet är inte desamma som förr. Alla har inte tid att själva underhålla båten och köper istället tjänsterna av proffs.

– Man vill åka båt, men man vill eller hinner inte prioritera allt som det innebär att ta hand om båten, beskriver Robert Rostedt.

En ny typ av tjänst är att låta företag ta hand om service och underhåll av båten, så kallad båtförvaltning. Det innebär att man överlåter en större del eller kanske allt skötsel av båten till en marina eller ett båtförvaltningsföretag.

Man på vattenskoter

3. Fartfylld vattenskoter eller ekologiskt med segel och el

På senare år har motorerna och båtarna blivit större och både båtarnas värde och hastighet har ökat. Motorbåt är den vanligaste båttypen för att ta steget in i båtlivet, men vattenskoter är också ett allt vanligare sätt för de som är nya i båtlivet.

De ökande bränslepriserna och hållbarhetstrenden kan leda till ett uppsving för seglingen samt för mer långsamma motor- och elbåtar under de kommande åren.

– Nu tänker man på koldioxidavtryck och ekologi och satsar på lokal turism. Segling passar bra in i detta. Det ökade intresset för segling syns inte än i statistiken, men vi vet att fler barnfamiljer och unga har skaffat segelbåt, säger Robert Rostedt och fortsätter:

Elbåtar är fortfarande relativt sällsynta trots att de har utvecklats och tillgången har ökat.

– Eldrivna motorer och el som teknik lämpar sig väl för båtliv. De allra flesta fritidsbåtar ligger länge vid brygga, där de kan laddas i lugn och ro. Dessutom är räckvidden i dag anpassad för kortare sträckor, vilket också är vanligast för båtägare i dag.

4. Hyrbåtar och samkörning

Att hyra båt har blivit allt mer populärt och lättare än tidigare. Allt fler vill åka båt då och då, men inte äga en båt.

– Att hyra sin båt från ett företag eller privatperson passar nu när många är angelägna om hållbarhet. Även samägande och båtpooler kommer säkert också att öka i framtiden, tror Joonas Tunturi.

Ett sätt att hyra båt är genom att hyra en andel. Andelsägaren får alltid samma båt under båtsäsongen. Kostnaden beror på antalet båtdagar och varje månad finns det ett visst antal dagar tillgängliga.

– Det upplevs som att ha en egen båt, men man är inte ansvarig för underhållet av den. Båten används och skapar till och med mer lönsamhet i hemmahamnen i stället för att bara ligga där, säger Joonas Tunturi.

Kvinna läser sjökort

5. Säkert och ansvarsfullt på vattnet

Dagens båtägare är ansvarsfulla och uppför sig i allmänhet bra.

– Folk har blivit bättre på att ta ansvar. Man kan dock alltid tänka på sitt eget beteende och ta hänsyn till andra båtförare bättre. Ingen fritidsbåtförare borde egentligen ha särskilt bråttom, säger Robert Rostedt.

Säkerhetsmedvetandet inom båtliv ökar och allt fler väljer att utbilda sig både teoretiskt och praktiskt. Många inser att det är viktigt att ha grundläggande kunskaper och inte förlita sig för mycket på båtens teknik hur avancerad den än är.

– Man måste kunna göra vissa saker även om elektroniken stängs av. Ett sjökort i papper är ett måste i båten, påminner Robert Rostedt.

Vill du få fler tips för ett säkrare båtliv och inspireras? Läs om sjömärken, knopar, navigering och båt-teknik på Alandia.se!

utombordare-bla-1

Inombordare

utombordare-bla2

Utombordare

segelbat-bla

Segelbåt

vattenskoter-bla

Vattenskoter

Relaterade artiklar

opt-Landsort1

Fem sommarpärlor från Bottenviken till Bohuslän

Längs den svenska kusten finns fantastiskt många destinationer som bara…
Segelbåt

Madeleine och Michael har hittat lugnet i seglingen

Planera, diskutera och ta det lugnt. Efter en stormfylld seglingsstrapats,…
Motorbåt – 3

Barnfamiljen som tar det säkra före det osäkra

Förra sommaren fick familjen simma in till land när det…