Frida kan mycket och vill lära sig mer | Alandia
Våga fråga

Frida kan mycket och vill lära sig mer

Frida Ström backar inte för nya utmaningar och köpte båt till sig och sin dotter för fyra år sedan. Nu är hon en trygg skeppare i en trygg båt, men räknar inte med att bli fullärd.

– Det blir nog ingen även om man kan tro det ibland. När jag klarar en riktigt svår utmaning är det svårt att vara ödmjuk, skrattar Frida.

Frida Ström hade varit nyfiken på båtlivet under några år när hon bestämde sig för att bli båtägare för fyra år sedan. Hon köpte en ruffad motorbåt med gott om plats för sig och sitt barn, familj och vänner. Det är en Albin 25 från 1970-talet och kanske inte den enklaste att ta hand om och manövrera för en nybörjare.

– Men jag tyckte om den från första början och kärleken har bara vuxit sig starkare. Nu skulle jag gärna flytta ombord – om det hade funkat med livet i övrigt, säger Frida och skrattar.

Båten var välskött av den tidigare ägaren som köpte den ny från varvet en gång i tiden. Frida hade ingen erfarenhet av båtar när hon tillsammans med en kompis hämtade båten i Nynäshamn och slussade in i Mälaren och hem till Bromma. En premiärtur som flöt på helt utan problem.

– Men sen fick båten vila vid bryggan i ett par veckor. Jag behövde få ner pulsen och bara sitta ner och se mig omkring. Öppna luckor, undersöka motorn och bli kompis med båt och prylar.

De första svängarna togs hemma i lilla Bällstaviken i Mälaren. Allt gick fint tills hon en dag fick lära känna motorn lite mer väl än hon hoppats på.

– Den hostade till och dog på väg in i hamnen efter en guppig tur. Jag la i ankaret och försökte starta, men motorn var död. Det var inte alls bråttom, men vi fick hjälp in till båtplatsen där jag kunde börja leta efter felet med hjälp av vänner via telefon.

Det visade sig att bränslefiltret var igensatt och inte släppte igenom diesel till motorn.

– Jag gjorde rent, bytte filter, pumpade genom nytt bränsle och luftade motorn. Och så startade den! Jag var så nöjd! Jag hade erövrat en gammal Volvo Penta som jag inte visste om jag verkligen skulle klara av att få igång.

– Och jag är jätteglad att det hände när det hände. Jag lärde känna bränslesystemet och motorn och åtgärdade ett fel som kan uppstå i en mycket mer stressig och svår situation. Men kanske hade jag lite svårt att vara ödmjuk ett tag efter den händelsen, säger Frida med ett leende.

Men skämt åsido tycker Frida att ödmjukhet är viktigt.

– Ja, det händer oväntade grejer hela tiden. Jag har varit i varenda vrå av båten för att veta hur den är byggd, hur den funkar och vilka svaga punkter som finns. Men det är när jag är ute på sjön som det händer saker. Att vara förberedd på det oväntade och veta hur jag ska få hjälp och information är viktigt – och att inte vänta med att ta hjälp om det är bråttom.

Under en långfärd genom Stockholms skärgård för ett par somrar sedan upptäckte Frida plötsligt en läcka ombord. Hon ville inte att kompisarna som hon hade med sig skulle behöva oroa sig i onödan.

– Vi var på väg upp mot Norrtälje och hade åkt i flera timmar när vi bestämde oss för ett badstopp med lunch i en vik. Kompisarna dök i vattnet när jag gick ner i salongen och kände plask, plask under fötterna. Jag lyfte på en lucka i durken och såg att hela båten var fylld av vatten som måste ha kommit utifrån. Visst fick jag puls, men jag varken såg eller hörde nån läcka och vattnet steg inte så jag började tömma båten med länspumpen och en hink. När jag tömt ut kanske åtta fulla hinkar kom en kompis ombord och undrade vad jag höll på med!

Frida och vännerna hittade inte läckan, men efter ett telefonsamtal med en kompis som hade lite mer erfarenhet, hittade Frida läckan vid propelleraxelns genomföring.

– Jag visste inte att tätningen kräver regelbunden påfyllning av fett. Jag hade helt enkelt inte skruvat på fettpressen, men efter att jag tryckt ner en laddning fett så blev det helt tätt och numera behöver jag skruva ungefär varannan timme under gång för att det ska vara tätt.

– Den gången kände jag att jag hade erövrat något stort igen, säger Frida som känner sig väldigt trygg som skeppare.

– Men jag blir nog lite tryggare för varje gång det händer något som kräver en ny åtgärd. Det måste få ta tid att lära sig och det är otroligt roligt längs vägen. I sommar räknar vi med att vara ute i över en månad i sträck. Vädret blir som det blir, men jag vet att jag kommer att lära mig nåt nytt igen!

Frida och Matilda Ström:

* Ålder: Frida 37, Matilda 9

* Favoritpryl på båten:
”En fin oljelampa jag fick i present. Den blir verkligen båtens mittpunkt om kvällarna. Ger både stämning och värme. Fyllda skafferier är också på favoritlistan, då kan vi stanna ute länge utan att gå till hamn.”

* Bästa säkerhetstipset:
”Planera dina rutter och håll koll på vädret. Se även till att verkligen lära känna din båt om du är ny båtägare, ju mer du kan göra själv desto tryggare blir du.”

* Ser fram emot mest båtsommaren 2021:
”Att få utforska fisket i Mälaren! Plus alla kommande nätter i naturhamnar, det är det bästa med båtlivet tycker vi!”

utombordare-bla-1

Inombordare

utombordare-bla2

Utombordare

segelbat-bla

Segelbåt

vattenskoter-bla

Vattenskoter

Relaterade artiklar

Segelbåt – 1

Anki och Magnus lär av misstagen

Anki och Magnus Kvaernå är ute på sjön i ur…
Motorbåt – 3

Barnfamiljen som tar det säkra före det osäkra

Förra sommaren fick familjen simma in till land när det…
Drömmare – 1

Många frågor på väg mot världsomsegling

Drömmen är att kasta loss för en världsomsegling med nya…