Hoppa till huvudinnehåll
Vattenskoter
Publicerad: 2022-10-04

Hårdare regler för vattenskotrar nästa vår?

Särskilda fartbegränsningar och förbud för vattenskotrar på vissa platser föreslås inför våren 2023. Dessutom föreslås en utredning om att införa register för vattenskotrar och att fler brott kan leda till att förarbeviset för vattenskoter återkallas.

vesijetti_28.7.2020-11

En statlig utredning föreslår nu en ny vattenskoterförordning  som ska börja gälla den 1 maj 2023. Bland annat ska länsstyrelserna kunna införa förbud särskilt för vattenskotrar i naturreservat. Det ska också bli möjligt att införa fartbegränsningar eller förbud särskilt för just vattenskotrar i områden som kan störa friluftslivet.

Den nuvarande vattenskoterförordningen trädde i kraft 1994, men det är oklart om den är förenlig med EU-rätten och tillämpas sedan länge inte av polis, kustbevakning och åklagare.

“Mest för nöjesköring”

Dessutom har antalet vattenskotrar ökat rejält i Sverige under de senaste åren och utredarna beskriver läget såhär: ”Den ökade användningen av vattenskotrar har medfört en rad oönskade konsekvenser. Vattenskotern används mest för nöjeskörning, inte sällan nära land, till exempel i hamnar eller i anslutning till badplatser där många andra människor befinner sig. Nöjeskörningen upplevs ofta som störande av personer i närheten eller som på längre avstånd kan höra vattenskotern.”

När utredningen tillsattes av regeringen i september 2021 var uppdraget att utreda ”användningen av vattenskotrar och liknande farkoster”. Men utredarna motiverar att just vattenskoter skiljs åt från andra vattenfarkoster på grund av deras höga motorstyrka, att de har mycket god manövreringsförmåga tack vare vattenjet och att de används på ett mer nöjesbetonat sätt istället för som transport mellan olika platser.

Den nya vattenskoterutredningen har också lagt till fler brott som kan leda till att man blir av med förarbeviset. Om en vattenskoterförare bryter mot Miljöbalken genom att störa djur i ett område eller köra i en nationalpark, ett naturreservat eller ett djur- och växtskyddsområde ska förarbeviset kunna återkallas. I dag kan förarbeviset återkallas efter brott mot flera förseelser enligt Sjölagen och de föreslås kvarstå, men kompletteras med brotten mot Miljöbalken.

Register för brottsbekämpning och säkerhet

Det föreslås också en utredning om ett register för vattenskotrar. Anledningen är svårigheterna att identifiera vattenskoterförare som bryter mot lagen: ”Det finns ett behov av identifiering för såväl den enskilde som blir utsatt för störande körning som den tjänsteperson som utför kontroller.” Eftersom vattenskotrar används som ett hjälpmedel inom gängkriminaliteten, ”där bland annat droghandeln drar nytta av vattenskotrarnas snabbhet och lättmanövrerbarhet”, har polisen uppgett att märkning och ett register skulle underlätta brottsbekämpningen.

Även säkerhetsmässiga aspekter vid sjöräddning anges som skäl för ett register. Transportstyrelsen föreslås utreda förutsättningarna för vattenskoterregistret.

I september 2022 hade över 72 000 förarbevis för vattenskoter utfärdats varav cirka 12 000 till förare som genomgått utbildning för vattenskoter. Övriga förarbevis är utfärdade från tidigare förarintyg, kustskepparintyg och motsvarande.

Ny lag föreslås i maj 2023

Utredningen har också tagit det relativt nya kravet på förarbevis för vattenskoter (infördes våren 2022) i beaktande och konstaterar att det har lett minskade störningar från vattenskotrar sommaren 2022, men menar att ”först när de nya reglerna varit i kraft under ett antal år går det att med säkerhet bedöma effekterna av dem”.

Att vattenskotrar i framtiden kan vara eldrivna och inte störa lika mycket tar utredningen inte i beaktande eftersom den förändringen bedöms ligger långt fram i tiden.

Den nya vattenskoterutredningen är nu presenterad för Miljödepartementet och är tänkt som underlag för ett nytt lagförslag som ska börja gälla i maj 2023. Höstens byte av regering kan påverka både vad utredningen faktiskt leder till och när eventuella nya regler träder i kraft.

Expertgruppen som har satt samman utredningen har haft samråd med flera aktörer inom båtlivet som exempelvis Guppa.se, Orust Jetskiklubb, Gefle Jet Racing Club, Kumla Aquabike Klubb, Båtunionen och flera myndigheter. Expertgruppen hade sitt senaste sammanträde i augusti 2022 inför att utredningen presenterades i början av oktober.

Vi på Alandia känner båtlivet. Vi vill dela med oss av vår kunskap om säkerhet på sjön, båtskötsel och båtförsäkringar. Låt Alandia göra ditt båtliv enklare: följ oss på sociala medier och hitta din båtförsäkring här!

Hitta din båtförsäkring
utombordare-bla2

UTOMBORDARE

utombordare-bla-1

INOMBORDARE

segelbat-bla

SEGELBÅT

vattenskoter-bla

VATTENSKOTER

Relaterade artiklar

vattenskoter_collage_web

Krav på förarbevis från 1 maj

Från och med 1 maj i år krävs förarbevis för…
Vinterförvaring_vattenskoter

Vinterförvaring av vattenskoter

Ta hand om din vattenskoter så att du får njuta…

Var synlig och rörlig med vattenskotern

Kallare vatten och svårare att ta dig upp på skotern…